Rozszyfruj etykietę wina w 5 krokach
Rozszyfruj etykietę wina w 5 krokach
Często spotykanym w sklepach obrazkiem jest sytuacja, w której kupujący stoi w dziale z winami i przez dłuższy czas rozmyśla nad wyborem odpowiedniej butelki. Czasem zastanawia się nad wyborem samodzielnie, a czasem – chcąc przyspieszyć proces zakupowy – dzwoni do bliskiej osoby z pytaniem o to, które wino powinien kupić i oczekuje bardzo konkretnej odpowiedzi.
Ilość butelek w dyskontach może być przytłaczająca. Regały z winami wypełnione są od dołu do góry. Gdzie nie spojrzeć, widać ogrom produktów, które różnią się pod względem cen, roczników, krajów pochodzenia, stopnia wytrawności itp. Czy zdarzyło Ci się kiedyś, że wybrałeś(-aś) się do sklepu z zamysłem kupienia czegoś nowego, ale zważywszy na zbyt duży wybór produktów i tak zdecydowałeś(-aś) się kupić to, co zawsze lub w ogóle zrezygnowałeś(-aś) z zakupu? Dzisiaj chcemy przekonać Cię do tego, abyś podczas kolejnych zakupów wina nie rezygnował(-a) tak szybko z chęci odkrycia nowych smaków.
Poznaj 5 kroków, które pomogą Ci rozszyfrować etykietę na każdej butelce i dobrać wino do swoich potrzeb.
KROK 1 – NAZWA
Podstawową informacją, którą znajdziesz na każdej etykiecie, jest określenie, z jakim winem masz do czynienia. Bardzo często będzie to po prostu nazwa szczepu, z którego wyprodukowano dane wino. W przypadku win białych możesz więc spodziewać się określeń typu Sauvignon Blanc, Chardonnay czy Chenin Blanc. Z kolei w przypadku win czerwonych – Pinot Noir, Cabernet Sauvignon czy Shiraz. Jeśli masz podstawową wiedzę o szczepach lub po prostu wiesz, że w przeszłości piłeś(-aś), np. Merlot i przypadło Ci ono do gustu, to sama nazwa szczepu może być dla Ciebie kluczową informacją przy wyborze wina.
Nazwa pojawiająca się na etykiecie może również wskazywać na to, z jakiego regionu winiarskiego pochodzi dane wino. To częsta praktyka wykorzystywana w przypadku win francuskich, np. etykieta z określeniem Bordeaux odnosi się do regionu Bordeaux. Jest to region winiarski, w którym uprawia się przede wszystkim Merlot oraz Cabernet Sauvignon wchodzące w skład, tzw. mieszanek bordoskich.
Dla wielu konsumentów same nazwy szczepów lub regionów są wyznacznikiem jakości trunku. Wielu miłośników wina nie oczekuje, że znajdzie na etykiecie nazwę producenta. Sam fakt, że wino pochodzi z danego regionu pozwala stworzyć im wyobrażenie na temat tego, czego mogą się spodziewać po danej butelce.
Warto zaznaczyć, że nazwa figurująca na etykiecie może pochodzić od samej winnicy lub być po prostu wymyślona przez producenta. Za tego typu nazwami często kryją się jakieś ciekawe historie. Ich opisy można znaleźć z tyłu butelki lub na stronie internetowej danej winnicy.
Przykładowo nazwa „Pas de Nom” wraz z charakterystyczną grafiką na butelce to swego rodzaju hołd dla zmarłego kierownika winnicy Beau Constantia, który uznawany jest za legendę branży winiarskiej.
KROK 2 – PRODUCENT
Na etykiecie znajdziesz również informację o tym, kto wyprodukował i kto zabutelkował dane wino. Często jest to jedna i ta sama winnica (produced and bottled by…), jednak może się zdarzyć, że winogrona wykorzystane w procesie produkcji zakupiono od wielu producentów z różnych miejsc.
KROK 3 – ROCZNIK
Rocznik dostarcza Ci informacji o tym, w którym roku miał miejsce zbiór winogron, z których wyprodukowano dane wino. Dla niektórych win normą jest leżakowanie w beczkach przez kilka lat przed zabutelkowaniem. Nie zdziw się więc, jeśli na etykietach win określanych jako nowości od danego producenta zobaczysz „nieaktualny” rocznik.
Nawiązując do tematu leżakowania, warto zaznaczyć, że nie wszystkie wina mają predyspozycje do starzenia. Niektóre z nich, takie jak chociażby Sauvignon Blanc, najlepiej smakują, kiedy są świeże i młode.
KROK 4 – STYL WINA I TECHNIKA PRODUKCJI
Kolejnymi kwestiami, na które warto zwrócić uwagę podczas przeglądania etykiety, są wykorzystane przez winiarza techniki produkcji i styl wina.
Mogą odnosić się one, np. do zbioru winogron. Wina, które powstały z winogron zbieranych ręcznie (hand-harvested), są z reguły droższe od tych, które powstały z winogron zbieranych mechanicznie.
Na etykiecie możesz spotkać się również z pojęciem oaked, które oznacza, że wino miało kontakt z dębem. Wcale nie musi to oznaczać, że wino leżakowało w beczce! Wystarczy, że do wina dodano chipsy/płatki dębowe, które wzbogaciły aromat wina i wpłynęły na jego kolor. Pojęcie unoaked będzie wskazywać na to, że wino nie miało kontaktu z dębem.
Oznaczenie barrel-aged świadczy o tym, że wino było beczkowane.
Wśród najbardziej standardowych oznaczeń na etykiecie wyróżniamy te wskazujące na stopień wytrawności wina: wytrawne (dry), półwytrawne (medium–dry), półsłodkie (medium–sweet) i słodkie (sweet).
Informacja o tym, że wino jest organiczne odnosi się do sposobu uprawy winogron. Mianowicie oznacza, że uprawy prowadzone były bez użycia środków chemicznych.
Weganie powinni szukać na etykietach informacji o tym, że wino zostało stworzone z myślą o nich, co w praktyce oznacza, że w procesie klarowania wina nie wykorzystano produktów pochodzenia zwierzęcego.
KROK 5 – KRAJ LUB REGION WINIARSKI
Na etykiecie znajdziesz również informację o tym, z jakiego miejsca na świecie pochodzi dane wino (tzw. geographical indications). Chodzi tu o wskazanie konkretnego regionu winiarskiego, w którym wyprodukowano wino.
Obszar ten może być przedstawiony dość ogólnie, np. na etykiecie widzimy określenie Bordeaux (w ramach tego regionu znajduje się ok.120 tys. ha winnic) lub może być to wskazanie konkretnej winnicy.